Øresundslinjen vil skabe grøn korridor
Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige. Færgen Hamlet er netop taget på værftsophold i Landskrona, hvor den lægger sine dieselmotorer fra sig til fordel for batterier.
Når Hamlet i begyndelsen af december forlader værftet Oresund Drydocks i Landskrona efter tre ugers dokning, markerer færgen en historisk milepæl - Hamlet er blevet konverteret fra fossile brændstoffer til en fuldt elektrisk drift med bæredygtig strøm fra vind, vand og sol.
Med snart tre elektriske passagerfærger på overfarten mellem Helsingborg og Helsingør kan Øresundslinjen kalde sig en sejlende grøn søfartskorridor med flere skibe. Dette vil reducere overfartens samlede klimapåvirkning på Øresund yderligere.
Siden 2018 har færgen Aurora og Tycho Brahe sejlet i batteridrift over strædet, og med en batterikapacitet på 6.400 kWh installerede Tycho Brahe verdens største batteripakke i efteråret 2021. Øresundlinjen var verdens første rederi til at drive elektriske Ro-Pax-færger på en højfrekvent rute.
Konverteringen har været forberedt i flere år.
”Gennem to ophold i dok har vi forstærket de dæk, som skal holde batteripakken, og vi har forberedt de mange tekniske opdateringer og træk af kabler. Nu kan vi fuldende processen med at installere de 2800 kWh i fire battericontainere på dæk 6 samt de ABB-moduler, som sikrer ladning på begge sider af sundet”, forklarer Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.
Overfarten mellem Helsingborg og Helsingør havde tidligere en årlig udledning på 37.800 tons CO2. Siden de to første ombygninger, fra konventionel dieselmotor til batteridrift i 2018, er den årlige CO2-emission blevet reduceret til 10.200 tons i 2024.
Med konverteringen af Hamlet bliver den årlige CO2-emission på overfarten yderligere mindsket til 2.500 når driften af Hamlet i batteri er fuldt indfaset. Så hele konverteringen af de tre færger vil fjerne 35.300 ton CO2 årligt.
”I det omfang det er muligt, renoverer og moderniserer vi eksisterende fartøjer. Så ved at opgradere med den nyeste teknologi har vores fartøjer - Tycho Brahe (1991), Aurora (1992) og Hamlet (1997) - fået forlænget levetid og kan sejle bæredygtigt og sikkert i mange år fremover", siger Kristian Durhuus.
Det er svenske Echandia, som leverer batteripakken til Hamlet – samme firma, som har leveret batterier til Molslinjens færger på Alslinjen og på Samsølinjen.
”Det er med stolthed, at vi slutter cirklen på det banebrydende bæredygtighedsprojekt, som vi påbegyndte i 2018. Et projekt, som har krævet beslutsomhed og store investeringer – men som også vil medvirke til et bedre miljø i havet og for Øresundsregionens indbyggere”, siger Kristian Durhuus.
Hamlet vil være tilbage i drift den 15. december 2025.
Med snart tre elektriske passagerfærger på overfarten mellem Helsingborg og Helsingør kan Øresundslinjen kalde sig en sejlende grøn søfartskorridor med flere skibe. Dette vil reducere overfartens samlede klimapåvirkning på Øresund yderligere.
Siden 2018 har færgen Aurora og Tycho Brahe sejlet i batteridrift over strædet, og med en batterikapacitet på 6.400 kWh installerede Tycho Brahe verdens største batteripakke i efteråret 2021. Øresundlinjen var verdens første rederi til at drive elektriske Ro-Pax-færger på en højfrekvent rute.
Konverteringen har været forberedt i flere år.
”Gennem to ophold i dok har vi forstærket de dæk, som skal holde batteripakken, og vi har forberedt de mange tekniske opdateringer og træk af kabler. Nu kan vi fuldende processen med at installere de 2800 kWh i fire battericontainere på dæk 6 samt de ABB-moduler, som sikrer ladning på begge sider af sundet”, forklarer Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.
Overfarten mellem Helsingborg og Helsingør havde tidligere en årlig udledning på 37.800 tons CO2. Siden de to første ombygninger, fra konventionel dieselmotor til batteridrift i 2018, er den årlige CO2-emission blevet reduceret til 10.200 tons i 2024.
Med konverteringen af Hamlet bliver den årlige CO2-emission på overfarten yderligere mindsket til 2.500 når driften af Hamlet i batteri er fuldt indfaset. Så hele konverteringen af de tre færger vil fjerne 35.300 ton CO2 årligt.
”I det omfang det er muligt, renoverer og moderniserer vi eksisterende fartøjer. Så ved at opgradere med den nyeste teknologi har vores fartøjer - Tycho Brahe (1991), Aurora (1992) og Hamlet (1997) - fået forlænget levetid og kan sejle bæredygtigt og sikkert i mange år fremover", siger Kristian Durhuus.
Det er svenske Echandia, som leverer batteripakken til Hamlet – samme firma, som har leveret batterier til Molslinjens færger på Alslinjen og på Samsølinjen.
”Det er med stolthed, at vi slutter cirklen på det banebrydende bæredygtighedsprojekt, som vi påbegyndte i 2018. Et projekt, som har krævet beslutsomhed og store investeringer – men som også vil medvirke til et bedre miljø i havet og for Øresundsregionens indbyggere”, siger Kristian Durhuus.
Hamlet vil være tilbage i drift den 15. december 2025.
For yderligere information kontakt venligst Molslinjens PR & Communications Manager, Jesper Maack på 20 19 62 15 eller mail jma@molslinjen.dk